فدك اوج حضور اجتماعي فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)

694            

فدك اوج حضور اجتماعي فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)

ماجراي فدك بيانگر اوج حضور اجتماعي، مظلوميت و حضور حضرت فاطمه الزهرا(س) براي احقاي حق، رسالت امامت و امتداد سيره راستين پدر در مبارزه با ظالمان و ستمگران زمانش بود. فدك دهكده حاصلخيزي نزديك خيبر در ۱۸ فرسخي مدينه بود؛ هنگامي كه خداوند متعال، خيبر را براي پيامبر(ص) گشود، اهالي فدك به ناچار با پيامبر(ص) صلح كردند و نصف آن را به پيامبر (ص)بخشيدند و اين سرزمين چون بدون لشكركشي فتح شده بود ملك خالص پيامبر(ص) شد. در همين راستا سوره اسراء آيه ۱۶«وآت ذا القربي حقه.» يعني حق خويشاوند را بده، بر رسول اكرم نازل شد، ايشان از جبریيل سوال كردند: خويشاوند كيست و حق او چيست؟ جبریيل گفت: فاطمه است، فدك را به او بده ... . تمامي محدثان و سيره نويسان بدون اختلاف نظري بر اين اعتقاد دارند كه فدك اموال شخصي رسول خداست كه آن را براي استفاده اقتصادي و مصالح جامعه اسلامي به دخترش راضيه مرضيه بخشيد. گويا حزب حاكم دوران زهرا(س) مدعي شد: كه دهكده فدك ملك شخصي نيست و نبايد در دست دختر پيامبر(ص) بماند؛ فدك جزو بيت المال است و تصرف در آن در اختيار حاكم اسلامي است. مخالفان با دليل هاي غير منطقي و سفسطه گري خواستند از اين طريق دست خاندان پيامبر(ص) را كه گروه مخالف حكومت بودند و مي توانستند با استفاده از يك منبع اقتصادي عظيم،خطرآفرين باشند را از فدك كوتاه كنند. تاريخ گواهي مي دهد: حاكمان ظالم براي اثبات ادعاي مالكيت فدك از فاطمه خواستند تا دو تا شاهد بياورد، انگاه كه بانو دو شاهد (يكي ام ايمن و ديگري همسرش) آورد، گفتند ما گواهي و شهادت زن را نمي پذيريم و گواهي علي(ع) چون شوهر توست قبول نداريم. آنها با اين ترفندها نه تنها فدك، بلكه به طور كلي دختر پيامبر(ص) را از ارث نيز محروم كردند و براي توجيه آن حديثي را جعل كردند كه نبي اكرم(ص) فرموده است: ما پيامبران ارث نمي گذاريم هر چه از من بماند صدقه است. در جاي ديگري تاريخ نيز نقل مي كند: كه غاصبان براي گرفتن سند فدك در كوچه و پست كوچه هاي مدينه بر صورت نوراني صديقه شهيده سيلي زدند و حقش را پايمال كردند. اگر فاطمه(س) مصرانه در پي بازپس گرفتن فدك مي رفت، نه به خاطر مال دنيا بلكه با هدفي مقدس و در راه اصلاح امور جامعه گام برمي داشت، نه براي دنياي مادي؛ بدين سان زنجيره مبارزات اين بانو در دفاع از اسلام و ولايت حق بود. او براي بازستاندن فدك يعني بازستاندن حق حكومت خدايي اميرالمومنين(ع) به مسجد رفت و به خطابه هايي پرشور و تكان دهنده ايراد كرد و با زبان اشك و ناله چهره نااهلان زمانش را فنا نمود. عمق مبارزه سياسي و اجتماعي دختر پيامبر(ص) و ژرفاي انديشه اش در اين خطبه فدكيه آشكار است، فرياد و تلاش و روشنگري ها براي اين بود تا تقدس و والايي اصل جهاد و مبارزه و احقاق حق را براي جامعه ديني و اسلامي به ارمغان بياورد و از بي عدالتي ها بكاهد. گويا ديگر صبر سرور زنان عالم از اين همه نامردي لبريز شد و در مسجدي به ايراد خطبه فدكيه پرداخت كه واژه واژه سخنانش نياز به تدبر و تفكر دارد، كلماتي كه راه هدايت، رهايي از جهل و ناداني، عدالت خواهي و رسالت اميرالمومنين(ع) را به گوش جهانيان رساند. زهراي اطهر در فراز اول خطبه به بيان توحيد و صفات پروردگار و هدف آفرينش پرداخت و در فراز دوم به مقام والاي پيامبر(ص) و مسووليت، ويژگي و اهداف او اشاره كرد و در فراز سوم به اهميت قرآن مجيد وعمق تعليمات اسلام، فلسفه احكام و اسرار احكام و پند و اندرز پرداخت. در اين خطبه بانو با بيان رسا و شيواي خود اعمال ناشايسته افراد بي دين و عاقبت آنها را بازگو كرد تا شايد از طمع و به دست گرفتن حكومتي كه حقي در آن ندارد دست بردارند و از خواب غفلت و ناداني بيدار شوند. امام اول شيعيان(ع) نيز درباره فدك در نهج البلاغه مي فرمايند: به خدا سوگند من از دنياي شما طلا و نقره اي نيندوختم و از غنایم و ثروت هاي آن مالي را ذخيره نكردم، اين دنيا در چشم من بي ارزش‌تر و خوارتر از دانه تلخي است كه بر شاخه درخت بلوط مي رويد آري از ميان آنچه ميان آسمان بر آن سايه افكنده تنها فدك در اختيار ما بود كه آن هم گروهي بر آن بخل و حسادت ورزيدند و گروه ديگري آن را سخاوتمندانه از دست ما خارج كردند كه بهترين حاكم بر فدك و غير فدك خداست ... . تاريخ شهادت مي دهد كه حضرت علي(ع) در مسير حق همسر و فرزندانش را سوار مركبي مي كرد و تا چهل صبح به در خانه مهاجر و انصار مي رفت و آنها را براي ياري و حمايت دعوت مي كرد در حاليكه كه فاطمه زهرا(س) مي فرمود: اي گروه مهاجران و انصار، خداوند و دختر رسول خدا را كمك و ياري كنيد. امروز نيز دنيا تشنه عدالت و آزادي خواهي است و هر روز در گوشه و كنار كشورهاي اسلامي و حتي غير اسلامي دست به اعتراض مي زنند و غافل از اينكه مردي از نسل محمد(ص) براي تعجيل در ظهورش، ياري و كمك مي خواهد.

مرجع : خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)